CD&V Hamont-Achel organiseerde maandagavond 18/11 een inspraakavond naar aanleiding van het snelheidsplan dat de bestuursmeerderheid PRO/N-VA onlangs voorlegde aan de gemeenteraad. PC De Burg was aardig gevuld met een zeventigtal inwoners die geboeid luisterden naar de uiteenzetting van verkeersdeskundige Philip Vaneerdewegh die werkzaam was bij het VIAS (Belgisch instituut voor de verkeersveiligheid).

Zijn conclusie was alvast duidelijk : voor de invoering van een snelheidsplan moet een overheid doordacht te werk gaan! Een snelheidsprobleem wordt zeker niet opgelost door enkel verkeersborden te plaatsen. Het uitzicht, de omgeving en de functie van de weg moeten kloppen met het snelheidsregime ; de snelheid kan je m.a.w. beter sturen door het wegbeeld aan te passen. Dat vraagt uiteraard investeringen en moet dus op langere termijn bekeken worden. Politiecontroles zijn weliswaar belangrijk maar het is onbetaalbaar om altijd en overal de snelheid te controleren.

Uit de vragen die het publiek kon stellen, bleek alvast dat iedereen, net zoals wij,  bekommerd is om onaangepaste snelheden, maar het overgrote deel van de aanwezigen zeker geen voorstander is om de huidige 70km/u zomaar overal te verlagen naar 50km/u.

Wij danken iedereen voor zijn aanwezigheid en inbreng, en nemen de opmerkingen en standpunten alvast mee naar de gemeenteraad en zullen daarmee het debat verder inhoudelijk sturen en op het juiste spoor te krijgen00.